2014. szeptember 14., vasárnap

Nagyanyáink hagyatéka: befőzés, befőzés, befőzés...

Régóta írtam már, de ennek az az oka, hogy véget ért a vakáció és hétvégeken készültem a télre, azaz befőztem és befőztem 1000-el!!!!


Augusztus végén, szeptember elején a paradicsom került a porondra. Készítettem paradicsomlevet és a kisebbik fiacskámnak Chili szószt. Utóbbinál örökre szóló tapasztalattal bővültem: KESZTYŰ NÉLKÜL NE CSUMÁZD KI A CSILI PAPRIKÁT!!! 7 órán keresztül lángolt a bal kezem és ezt a kínt csak úgy tudtam elviselni, hogy egy lavór hideg vízbe mártottam a kezemet. Maga volt a pokol!! Szegény férjecském meg morgott, mert  neki kellett mosogatnia stb, mert én nem tudtam 2 percnél több időre elszakadni a lavórtól! :)

Az a tudat vigasztalt, hogy a végeredmény a csípős ketchup ízére hajazott és a kisebbik fiacskámnak nagyon bejött!!!

Chili szósz recept:
  • 5 kg paradicsom
  • 3 kg kápia (édes) paprika
  • 100-150 chili paprika
  • 2 nagy fej vöröshagyma
  • 2-3 ek. himalája só
  • 2-3 ek. nádcukor
  • 1 dl balzsamecet
A paradicsomot lepasszíroz(tattam a férjemmel)tam, a paprikákat kicsumáztam és aprítógéppel felaprítottam. A hagymát felaprítottam és kevéske olajon megdinszteltem az aprított paprikákkal együtt. Beleöntöttem a passzírozott paradicsom levét és addig pötyögtettem, amíg jó sűrű nem lett. Ekkor ízesítettem a sóval, cukorral és a balzsamecettel. Legvégül botmixerrel homogenizáltam a szószt. Tartósítószert nem használtam, mert a befőzőautomatával kidunsztoltam 95 fokon 30 percig.


A második projektem a csalamádé saját levében volt. Nem meglepő, de ez is a kisebbik ivadékom fő kedvence. A receptet egy kolléganőmtől kaptam ami (mint utóbb kiderült) megegyezik barátnőm nagymamájának a receptjével. Még a nyáron sikerült vennem egy 40L-es hordót, amiben a 12 kg zöldséget (káposzta, paprika, uborka, hagyma) összeérleltem 3 napon keresztül, majd 5L-es üvegekbe raktam. A műveletet 2-szer ismételtem meg. Remélem az ubikkal együtt elég lesz a télen. Sajnos most viszont használnom kellett egy kis Na-benzoátot. :(
Kisebbik fiam már meg is kóstolta és elégedett volt az eredménnyel!!!





Természetesen tettem el lecsót is. Én nem rajongok érte, de a nagyobbik fiam és az apja igen és természetesen a pörkölthöz is kiváló lesz. Készítettem padlizsán krémet is (fém eszközzel is dolgoztam így sajna bebarnult) , de túl sok lett, mert ezt csak én szeretem, így gondoltam egyet és kis üvegekbe tettem a felesleget és kidunsztoltam 90 fokon 30 percig. Télen ha megkívánom csak lekapom a polcról és pirítós kenyérrel meg is van a vacsi. Kevéske extra szűz olívaolajjal készítettem, hogy ne legyen olyan hizlaló.




A piacon egy nénitől vettem jó áron körtét. Volt a körték között kukacos is, így elmondhatom, hogy bio körtét sikerült szereznem poton 120 Ft/ kg áron!
A körtéket fahéj rúddal, szegfűszeggel  és nádcukorral tettem el, ezért van olyan barnás színe a levének az üveg alján.

Kaptam 5-6 kg édes almát, de a családom inkább a savanykásat szereti, így sütöttem almás pitét és a megmaradt reszelt almát kifacsartam és üvegekbe rakva kidunsztoltam. Jó lesz majd még később. Anyósomtól megtudtam, hogy az ő édesanyja is rakott el így almát télire és ebből készítette nekik gyerekkorukban az almás pitét.


Vettem még a kedvenc termelőmtől jó kis érett édes almát (olcsóbban)  és abból meg almalekvárt/almaízt készítettem. Olvastam a neten, hogy nagyon finom
és persze anyósom édesanyja készített gyerekkorukban. Nincs új a nap alatt!!!!

Besztercei szilvából is készítettem lekvárt  a neten olvasott és már másoktól is hallott sütős-ecetes módszerrel. Tényleg nagyon jó és kényelmes!!! A levár takarékon 10-12 órát pötyög a sütőben miközben mi tudunk mást csinálni (mondjuk mást is elrakni :) ) A lekvár nem égett le, az edény tisztítása nem volt nehéz!!!

Hát ilyen szorgos hétvégék vannak mögöttem, ami miatt nem volt időm írni. Megkedveltem nagyanyáink örökségét: a befőzést, mert a fagyasztással ellentétben a már  kész termék nem igényel további energiaforrás használatot. Öko módon őrzi a nyár ízeit!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése