2014. június 14., szombat

Készüljünk a télre befőzőautomatával!

http://www.lidl.de/de/silvercrest-gluehwein-/einkochautomat-digital-mit-lcd/p47283




Kicsit elmaradtam a blogom írásával, de mentségemre szolgáljon, hogy voltak egészségügyi gondjaim, de most nem erről szeretnék írni!

 Öko háztartásom kialakításának újabb mérföldkövéhez értem: a befőzéshez.

No nem teljesen újdonság ez számomra, hiszen tettem már el zakuszkát, paradicsomlét és nyugodtan kijelenthetem, hogy "befőzős" családból származom, mert nagyszüleim (mindkettő) és édesanyám minden nyáron a kertjük becses termékeit lelkesen (nem kis munkával) "mentették el " télre. Gyermekként elmondhattam, hogy nem szenvedtem hiányt télen gyümölcsből! Én mostanáig nem igazán vittem túlzásba a befőzést, mert az a sok cukor amit fel kell használni mindig elrettentett (no nem anyagilag). Családom 3 férfi tagja idén tavasszal egyértelműen értésemre adta, hogy őket nem érdekli a lekvárok és befőttek cukor tartalma, bolti volta nekik akkor is KELL!!!!  A házi joghurtot is ízesíteni kellene természetesen házi lekvárral!


A kellő motivációval a "zsebemben" elindultam hát világot látni a neten! Célom a tartósítószer mentes és minimális cukorral (szőlőcukorral, gyümölcscukorral, mézzel, xilittel) való befőzés/lekvárfőzés megtalálása volt. Az első dolog, amibe "belebotlottam" az a befőzőautomata volt. Egy elektromos dunsztoló edény, amely folyamatosan tartva a kellő hőmérsékletet a kívánt ideig csírátlanítja az üvegben lévő gyümölcsöt, zöldséget stb. és ezáltal könnyedén, tartósítószer és akár cukor nélkül is elrakhatóak a gyümölcsök, zöldségek és lekvárok.

Bővebben itt olvashatok róla.

Nos az ára... Hát igen! Sokat tépelődtem, gondolkodtam és keresgéltem, míg nem a Lidl-ben igen baráti áron meghirdették. Gondoltam ennyiért megér egy próbát! Csütörtökön reggel nyitáskor egy utánfutóval a honom alatt (a másikat korán beraktam az oviba) versenyre keltem a nyugdíjas sereggel és sikerült vennem egyet!!! MEGSZEREZTEM!!

Találtam egy jó kis blogot, ahol a szerző leírja használatának minden csínját-bínját! Köszönet érte neki, hogy ilyen jól összefoglalta és megosztotta másokkal!

Lelkesen készültem is a hétvégére! Meggy szezon van, így sikerült szereznem az Egyetem kertészetéből (munkahelyem egyik előnye) vegyszermentes meggyet. Ja és a piacon az emeleten is találtam egy jó kis termelőt!
Minimális szőlőcukor felhasználásával készítettem meggy befőttet és lekvárt. Ez utóbbinál nem úsztam meg a 3:1 lekvár zselésítő használatát, de mentségemre szolgáljon, hogy választás előtt (van kínálat belőle a piacon) alaposan utána néztem az összetevőinek! Gondosan megmostam, szártalanítottam, átválogattam és kimagoztam (nem mindet)  a meggyszemeket (ez volt a leghosszadalmasabb része a dolognak) az elmosott üvegekbe tettem őket, tetejükre tettem a szőlőcukrot majd felöntöttem csapvízzel az üvegeket és lezártam. Fejjel lefelé fordítottam az üvegeket a gépbe helyezés előtt. A gépet beprogramoztam és innentől kezdve más dolgom nem is volt!

Tényleg egyszerűen és gyorsan sikerült elvégeznem a "hadműveletet"!!! A befőzőautomata és én azt hiszem nagyon jó barátnők leszünk és sok finomságot elteszünk majd a télre a kis családomnak!

Holnap teszek fel képeket a befőttekről és lekvárokról, de most még egy részük a gépben "csücsül". :)
********************************************************************************
2014.06.15.
Az ígért kép (némi kommenttel):


Az eperlekvárt nem most készítettem, hanem kb. 2-3 hete. Mint írtam az idén cél volt a befőzés!
A magvazatlan meggyek közül némelyik megrepedt, de remélem ez csak esztétikai hiba!
A címkék fontosak, mert Zuram gondolkodás nélkül nyitja ki az üvegeket, és a sütibe szánt magvazott meggyet nem szeretném, ha megenné!!! Így nem mondhatja, hogy nem tudta pontosan mi van benne!

(Természetesen több üveggel tettem el mindegyikből!)

5 megjegyzés:

  1. Kedves Melinda! Most találtam a blogodra, és élvezettel olvastam a különböző kategóriák szerinti tapasztalataidat. Köszönöm, hogy belinkelted a blogomat a befőzőautomatával kapcsolatosan. Én is "lopok" ötleteket tőled. Most éppen a stevia szirup keltette fel a fantáziámat. Persze, előbb egy-két tő növényt kell hozzá beszereznem, de talán épp időben vagyok még vele. További jó blogolást kívánok, szívesen látogatlak máskor is! Üdvözlettel: Tortafüggő Marisz

    VálaszTörlés
  2. Kedves Melinda! Nekem is egy Silvercrest készülékem van. Ehhez nincs lekvárfőző betét. Ha jól értem, ebben üvegestül csak úgy tudok lekvárt készíteni, ha előtte készre főzőm?
    Üdvözlettel: annaszusz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedve annaszusz!
      Igen előtte el kell készíteni a lekvárt, majd ki kell dunsztolni a gépben. A befőttek és ubik tényleg ilyen egyszerűen elkészíthetőek tartósítószer nélkül. Nekem még 1 költözést is kibírtak a télen. Az el nem fogyottak meg egészségesen vigyorognak a polcon. Szuper találmány és sokkal könnyebb vele készülni a télre. Az idén sógornőm is vett egy gépet! :) Az idén újra műbe vettem a gépet (eper lekvár).

      Törlés
    2. Kedves Melinda.
      Én is most vettem ilyen gépet, kérhetnék receptekek, köszönöm. Lehet ehez a géphez lekvárfőző betétet kapni,?

      Törlés
  3. Kedves Melinda! Segítségedet szeretném kérni. Elkevertem a befőzőautomatám füzetét, és szükségem lenne a táblázatra a hőfokokat és az időtartamokat tekintve. Nem tennéd meg, hogy lefényképezed és elküldöd az email címemre? /ritavezekenyi@gmail.com/ Előre is nagyon köszönöm.

    VálaszTörlés