2014. február 9., vasárnap

Kenyérsütés gép nélkül

Több év kihagyás után ismét kenyérsütésre adtam a fejemet. Igazi teljes kiőrlésű  kenyérre vágytam már.

Annak idején, amikor 2002-ben az Urammal összeköltöztünk kisírtam, hogy vegyünk kenyérsütőgépet. (Karácsonyra kaptam.) A témába mélyen "beleástam" magam, vettem is jópár "szakirodalmat". Akkoriban még Magyarországon az emberek nem voltak olyan "homo neticus"-ok mint most; azaz az internet nem volt olyan elterjedt/nem volt annyi háztartásban, mint napjainkban és okos telefonok se voltak.

Rengeteg kenyeret sütöttem és sok tapasztataltot szereztem. A gép sajna kb. 3 év után beadta a kulcsot, pedig nem volt valami olcsó (kb. 25 e Ft-ért vettük)! 
A kenyér sütögetés abba is maradt 2009 januárjáig, amikor ismét belevágtam a dologba, de most már kenyérsütőgép nélkül, sütőben sütve a kenyeret.

Az eddig megszerzett tudásomat és kedvenc kenyér receptemet elővéve vágtam bele ismét a kenyérsütésbe!

Recept: (In: Papp Erzsébet: Házi kenyérsütés, Bp., 2003, 20.p. )

Fűszeres Rozskenyér (némi változtatással)
  • 200g teljes őrlésű rozsliszt
  • 300g teljes őrlésű búzaliszt (én Graham lisztetet használtam)
  • 150g finomliszt (én kenyér lisztet tettem bele)
  • 3 dkg élesztő
  • 5 dl langyos víz
  • 1 tk. őrölt köménymag (ír még koriandert is, de én kihagytam)
  • 1 púpos tk só (elfér bele a 2-3 tk. is)
  • Saját kiegészítés: 1 dl olaj dagasztás végén
  • Saját kiegészítés: 1 mk. aszkorbinsav (C-vitaminpor), hogy a kenyér laza szerkezetű és magas legyen!!! (Még anno olvastam valahol, hogy ha teljes őrlésű lisztekkel dolgozunk, akkor a tésztába tegyünk aszkorbinsavat, hogy a tészta meg tudjon jól kelni, ne legyen olyan "sulykos"/kemény a kenyér.) A megadott víz mennyiségéből vegyünk ki egy keveset és abban oldjuk fel az aszkorbinsavat és dagasztáskor adjuk hozzá.
A vekni formázását Limara oldaláról "tanultam meg". A megformázott veknit, sütőpapírral bélelt püspökkenyér formába raktam.


Hagytam a tésztát kelni a formában: (az aszkorbinsav sokat segített itt is a kelésben)


A tetejét vizes ecsettel átkentem sütés előtt és megvagdostam a tetejét.

A kisült kenyér, ami 1200g-os lett!




A vasárnapi ebéd készítése közben készítettem a kenyeret.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése