2013. július 25., csütörtök

Saját ételízesítő

Írtam már a múlt héten, hogy futtattam/futtatok egy projektet, amelyről a héten írok majd. Ez projekt az ételízesítő készítése volt.

Nem tartozom azon házi asszonyok közé, akik mindenbe és mindenkor használják az ételízesítőt (fél év alatt jó ha elhasználok 250g-ot). Ennek több oka is van:
  1. A férjem nem szereti (és én sem) ha az ételnek "vegeta" íze van. A belei sem bírják, ha túl sok van az ételben. Anyósom előszeretettel használta/használja.
  2. Első perctől kezdve műnek éreztem ezt a "fűszert" (ha annak lehet egyáltalán nevezni). Némelyiket telenyomnak mesterséges ízfokozókkal.
Bio boltokban láttam természetes ételízesítőket és megnéztem az összetételüket. Hoppá! Ilyet én is tudok csinálni!!!! Nem kell hozzá más mint zöldségek, aprító és napos nyári meleg idő. Az interneten is kutakodtam és megállapítottam, hogy ahány ház annyi szokás. Sok félképpen előállítható, de én a jó öreg napon (és ha kell a sütőben) aszalás mellett maradtam. Kedvenc zöldségeimet daráltam le az aprító gépemmel: répa, zellergumó, petrezselyem, hagyma, fokhagyma. A petrezselyem és zeller leveleket (és száraikat) kiszárítottam és utána kávédarálóval megőröltem. Légszárazra szárítottam őket (édesanyám szavaival élve, aki agrármérnök), azaz csörgősre szárítottam. Egy nagy (egyenlőre) műanyag tárolóba raktam, tettem hozzá tengeri sót és jól összeráztam. Most a 3. kör készül.

Így néz ki ledarálva a tepsin (sütőpapír van alatta):

Van még egy tepsi, ami nem látszik
Napoznak a teraszon:
A kész ételízesítő (2 kör után):

Most már sokkal jobb szájízzel és bátrabban fogom használni az ételízesítőt, hiszen tudom mi van benne!!!
Tervezek még szerezni magyar sáfrányt (sáfrányos szeklicét), amit kiszárítva és megőrölve hozzá szeretnék még tenni. Remélem az idős nénik fognak árulni az idén is a piacon magyar sáfrányt. Gyerek koromban nagymamám tartott a kertjében magyar sáfrányt és édesanyám mindig gyönyörű sárga rizst készített nekünk a segítségével. Az izét nem befolyásolta a magyar sáfrány csak a színét.

Kiegészítés:

Ma reggel a piacon sikerült vennem egy nénitől magyar sáfrányt. Hát nem volt valami olcsó, így úgy döntöttem, hogy megőrlöm és külön fűszeres üvegbe teszem és használom, amikor kell: főzéshez na és persze szappanozáshoz!
Őrlés előtt

Őrlés után
  Elhatároztam szerzek magot és ültetek sajátot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése