2013. július 19., péntek

Szappan meleg eljárással azaz a HP (hot process)

Régen jelentkeztem már szappankákkal, de ez megint csak nem jelenti azt, hogy nem készítettem. Múlt héten elutaztunk, nem voltunk itthon, de a héten ezerrel bepótoltam a "lemaradást"! Kedd óta mindennap készítettem szappant. (A vakáció előnye!) Tevékenységem központjában a hét elején a HP eljárás volt. Kutakodtam a neten, magamba szívtam az információkat (a tudást) és felkészülten belevágtam.  Nem bántam meg! Megszerettem ezt az eljárást is nagyon! A pudingos szappanmasszát én a sütőben legkisebb fokozaton melegítettem  (500g zsiradékból készítettem szappant) és az egész melegítés nem vett igénybe 1-1,5 óránál többet, 15-20 percenként megkavartam és megnéztem, hogy melyik fázisban vagyunk éppen, és mindeközben rendbe raktam a konyhát és a szappanos cuccaimat.

Az első HP  szappanok:

Az alsó formás szappankákról van szó. Színét a zöld tea főzet és az NAOH találkozása adta, ettől lett ilyen szép barna. Superfatként (a meleg eljárás végén, formába öntés és illatosítás előtt) csalán és kamilla macerátum extra szűz olívaolajat, illatként teafa, édes narancs és citrom illókat kapott.

A fenti téglalap alakú szappan NEM VEGA, mert 25%-ban tartalmaz tiszta disznózsírt. Szinét őrölt csalán és borsmenta levelek adják, illata mentolos. Superfat: shea vaj. Közönséges margarinos dobozba "öntöttem ki".
Ja és a mentás a férjem kedvence!!

Végezetül a "Három virág jósága" szappan:
Három virág jósága szappanok

Körömvirág, kamilla és a levendula jótékony hatásait zárják magukba ezek a szappanok. Alapja kamilla és körömvirág főzet, superfat: kamilla, levendula, körömvirág macerátum extra szűz olívaolajból és lenmagolaj. Illatáról levendula illó, színéről a gyógynövény főzet és a piros paprika gondoskodik. Tetrapack  tejes dobozt használtam a formába "öntéshez".

Fontos tudnivalók melegeljáráshoz
  • kecsketejes szappan nem készíthető így, mert megég a tej és az értékes alapanyagok benne
  • 38%-os folyadéktartammal érdemes számolni, különben  nehezen formálható a szappan (az elsőnél tapasztaltam is, mert csak 35%-al dolgoztam)
  • szappant a végén érdemes betakargatni, hogy lassabban hűljön le és még ki nem hűlt nem szabad felvágni (második szappankámnál türelmetlen voltam és nem tettem meg a fentieket, így 1-2 szelet megtöredezett!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése