2013. augusztus 17., szombat

Takarékos és gyors megoldások a konyhában

ÉLESZTŐ:
Mint írtam már rengeteg keltésztás ételt készítek a családomnak (pizza, kalács, pogácsa, sós sütemények stb), így a fagyasztómban mindig van 5-10 db élesztő (férjem nagymamájától tanultam, hogy fagyasztható és így mindig kéznél van ha kell), de nem mindig kell felhasználni a bolti egységként kicsomagolt 4-5 dkg élesztőt. Gyakran jártam úgy, hogy a megmarad élesztőről elfelejtkeztem és ki kellett dobnom a végén.

Másfél éve már, hogy ha csak fél élesztő kell, akkor is az egészet felfuttatom  jó sok liszttel és miután kivettem belőle a szükséges mennyiséget, akkor teszek még hozzá lisztet, hogy "tészta" állagú ("kovász") legyen és irány a hűtő!!! Kb. 2 hétig eléldegélnek az élesztő gombák és még meg is kelnek! Külön kelesztő dobozkám van erre a célra.

A sós sütemények még finomabbak lesznek, ha az előírt élesztő mennyiség felét ezzel a "kovásszal"  egészítjük ki.

SAJT:
A másik sarkalatos pont a sajt kérdése. A pogácsák, sós sütemények, pizzák, lasagne-k tetejére sajtot kell tenni! Én mindig megveszek 1-1,5 kg sajtot és lefagyasztom. Eleinte kisebb egységekben fagyasztottam le, de
  1. utálok sajtot reszelni,
  2. mindig elfelejtettem kiolvasztani,
  3. utáltam, hogy összetapadt és nehéz volt egyenletesen eloszlatni,
  4. a kimaradt darabka tönkre ment a hűtőben ha elfelejtkeztünk róla.
Ma már frissen lereszelem az egészet és úgy rakom be a fagyasztómba ikeás zárókapoccsal lezárva.
A következő előnyei vannak:
  1. nem kell sajtot reszelnem (a férjemmel le szoktam reszeltetni az egészet :) )
  2. könnyen el tudom oszlatni, nem ragad és nem tapad össze
  3. nincs felesleges maradék (mert csak a kívánt mennyiséget használom fel )
  4. mindig kéznél van, mert nem kell kiolvasztani felhasználás előtt (a sütő elvégzi helyettünk)


CITROMHÉJ:
Télen rengeteg teát fogyasztunk és ha csak tehetem citrommal ízesítem. Az a millió kidobott citromhéj! Micsoda pazarlás!!!!! Mikor szükségem volt reszelt citrom héjra a sütibe, akkor meg rohanás a boltba/piacra citromot venni (főleg nyáron)!
Mielőtt  a citrom levét kifacsarnám, jó alaposan szódabikarbónával és meleg vízzel megmosom és egy kis dobozkába lereszelem a héját, amit a fagyasztóban tárolok. A citromhéja így nem barnul be, megtartja isteni aromáját/illatát, mert reszelés után 0.5-1 perccel már megy is a jéghideg fagyasztóba.

az összegyűlt citromhéj "termés"
KENYÉR:

A bölcs öregek, akik a világháborúk poklát megjárták (nagy- és dédszüleink), arra próbálták megtanítani a következő generációkat, hogy A KENYÉR AZ SZENT! A pazarlása a legnagyobb vétek!
Én is utálom a pazarlását, de nagyon nehéz eltalálni egy család kenyér szükségletét, így ha azt látom, hogy a friss kenyérből vacsora után nagyon sok maradt ki, akkor lefagyasztom a felesleges szeleteket; és mikor meg kevésnek bizonyul a kenyér kiolvasztom. Fontos! Csak a friss kenyér jó lefagyasztva! A szikkadt kenyér kiolvasztás után is szikkadt marad!
Nagyobb ünnepek előtt (karácsony) is lefagyasztom a kenyeret és az eltelt család tagjaimnak csak annyit olvasztok ki, amennyi kell!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése